
Historia, 49, 1, May 2004, pp 154-166  

154 

See no Evil, Hear no Evil, Speak and Publish no Evil:  

The Relationship between P.W. Botha  

and the Pro-establishment Afrikaans Press during the 1980s 
 

 

Jan-Ad Stemmet & Leo Barnard*   

 

 

Our newspapers were created by Nationalists for NP purposes and are understood thereby 
to struggle for a national cause in accordance with the policy as stipulated by the 
representatives and official bodies of the Party  1 

This was how the National Party (NP) demagogue D.F. Malan described the NP’s 
relationship with its press in 1936. As far as many NP politicians were concerned, this 
description still ought to have applied fifty years later – and in many ways it did.      

Traditionally, the political positioning of the South African mainstream press was 
overtly and plainly divided according to language. The English press, in general, 
supported the liberal opposition parties and was anti-Nationalist. The Afrikaans 
newspapers were pro-NP and had a long history of supporting successive Nationalist 
Governments.2 The most powerful Afrikaans press house was Nasionale Pers 
(NasPers). Besides the Sunday newspaper Rapport, their three provincial flagships 
dominated the Afrikaans newspaper market: Die Volksblad was based in the         
Free State, Die Burger serviced the Cape and Beeld covered the Transvaal.3           

These three dailies, owned by the massive and influential Nasionale Pers, were the 
dominant Afrikaans newspapers. Their focus and influence fell inside the white party 
political landscape and they serviced predominantly Afrikaans whites. Most 
Afrikaans-speaking whites supported the National Party, as did these newspapers.4 As 
such, these papers had a far-reaching influence on the Afrikaans electorate.5  

                                                
* Dr Stemmet and Prof Barnard are both from the History Department at the University of the 

Free State   The financial assistance of the National Research Foundation is acknowledged  
Conclusions reached  and opinions expressed in this article are those of the writers and must 
not necessarily be attributed to the NRF  

1  “Ons koerante is deur Nasionaliste opgerig vir NP doeleindes en word veronderstel die stryd 
vir ’n groot volksaak te voer in ooreenstemming met die beleid neergelê deur die 
verteenwoordigende en offisiële liggame van die Party ”  C F J  Muller, Sonop in die Suide, 
(Nasionale Boekhandel, Cape Town, 1990), p 665  All quotations from Afrikaans sources, 
including this one, have been translated into English  The original Afrikaans version of each 
translation is quoted in the appropriate footnote  

2  D  van Pletsen, (ed), The Official Yearbook of the Republic of South Africa 1988/89 
(Department of Foreign Affairs, Pretoria, 1989), p 641  

3  Van Pletsen, The Official Yearbook 1988/89, p  644  Die Oosterlig was also an influential 
newspaper, in the Eastern Cape, but for the purposes of this study, focus will fall on the 
above-mentioned four newspapers  

4  W D  Beukes, (red ), Oor Grense Heen – op Pad na ’n Nasionale Pers 1948-1990 (Nasionale 
Boekhandel, Cape Town, 1992), p 538   

5  G S  Jackson, Breaking Story – the South African Press (Westview Press, Boulder, 1993),       
p 17   



Afrikaans Press 

 155 

Traditionally, and holistically regarded, these papers had a very cosy relationship 
with successive National Party Governments. It is important to understand that the 
snug relationship between the National Party and the Afrikaans newspapers never 
was a secret. The mainstream Afrikaans press was proudly associated with the 
National Party and its policies.6  

However, since the 1970s, and particularly during the 1980s, the Afrikaans press 
became increasingly sober in its critique of the National Party and the National Party 
Governments. This does not mean to suggest that the Afrikaans press abandoned their 
allegiance to the party.7 They still supported the basic tenets of the National Party’s 
policy and the majority of the Government’s plans and decisions. The Afrikaans press 
energetically propagated the Botha Government’s more progressive – and also 
traditionalist die-hard – steps, including the demolition of petty apartheid, the creation 
of the Tricameral Parliament, Botha’s firm handling of the split with the right-
wingers in the Party and the Government’s stance towards the international 
community.8 It must be noted that the Afrikaans press did not applaud all the State 
did blindly.9 It can best be described, as the Sunday Times did, that during the 1980s 
the Afrikaans press turned from “lapdog into watchdog”.10 

The new tendency of the Afrikaans press during the Botha years, was not to espouse 
everything the National Party did as gospel, but rather to accompany its still vigorous 
support of the Party with sober and defined critique. This was not always a pleasant 
experience for either the Afrikaans newspapers or the Botha Government, which took 
some time to get used to their traditional mouthpieces slowly becoming relatively 
inquisitive at times. Although the Afrikaans press continued to support the Party, the 
Government and particularly P.W. Botha still expected their undiscriminating 
loyalty.11 This evolutionary process developed slowly and sporadically in the public 
eye, and although there cannot be any suggestion of a break between the National 
Party and the Afrikaans Press during the 1980s, the process was nonetheless a 
sobering experience for both parties involved. While neither of the two wanted or 
could afford to alienate the other and while they kept up appearances, their symbiotic 
affair was not nearly as intimate as it once was. This article will examine, in the 
broadest terms, the cooling of relations during the tense 1980s, that had gradually set 
in between the National Party and its closest of allies. 

 

The crown and cross of the Afrikaans press 

The one-time editor of Die Volksblad, Hennie van Deventer, explained the difficult 
position of Afrikaans newsmen in the 1980s. He noted that the Government expected 
special treatment from the Afrikaans newspapers. He wrote that as long as the 
newspapers agreed with the politicians, the relationship between them was positive, 
but when the newspapers differed from the Party, things got sour:  

Call it the special cross of the Afrikaans newspaper  What that cross entailed, was an 
outlandish expectance amongst politicians of a special inside track, a priority status to 
state demands  And the candour to communicate wishes from a position of power, fairly 

                                                
6  Jackson, Breaking Story, p 33   
7  J  McClurg, “Toeing the Line”, Leadership SA, 5, 6, 1986, p 79  
8  Beukes (red), Oor Grense Heen, p 483   
9  McClurg, “Toeing the Line”, p 79  
10  McClurg, “Toeing the Line”, p 76  
11  H  van Deventer, Kroniek van ’n Koerantman (Tarlehoet, Welgemoed, 1998), p 86  



Stemmet & Barnard 

 156 

brusquely if needed be  As long as all were in agreement, it was a time of embraces  As 
the political pressure mounted, it became more, to use the Biblical word, far from 
embracing 12   

One criticism that the Afrikaans press flung at the English press on various occasions 
was that they had no sense of patriotic journalism and that they were always negative 
deliberately – that they intentionally presented the state of affairs as being worse than 
they were.13 On the other hand, the Afrikaans press was accused of always and 
deliberately presenting the state of affairs in a much better light than was necessary 
and that it was disgracefully biased in its protection and support of the Government.14  

The newspaperman and academic, Dr Willem de Klerk, wrote dramatically, as quoted 
by Tomaselli, about what the Afrikaans press felt was inherently wrong with the 
mainstream liberal English press:  

In over-emphasising the negative aspects of South Africa, with under-emphasis of the 
positive, I feel that they are often guilty in this respect  There is often a fanatical 
wilfulness, even a wantonness, to be found in their columns, a one-sidedness and venom 
that looks suspiciously like an internationally orientated attempt to destroy South Africa’s 
balance …15 

When the Botha Government started its clamp down on the liberties of the media, as 
part of the States of Emergency during the mid-1980s, the Afrikaans press did not 
attack the State, but instead reserved its harshest blame for the liberal English press. 
In March 1986, the Managing Director of Nasionale Pers, Ton Vosloo, gave a talk at 
the Pretoria Technikon about how he regarded the role of the press in times of social 
unrest. He started off by pronouncing how valuable “constructive journalism” 
[“opbouende joernalistiek”] was for developing the moral fibre of a nation.16 
Referring to the liberal press, he spoke of how they were no longer simply 
messengers, but had become involved with the events they covered. He alleged that 
these newspapermen placed more emphasis on their own commentary than the facts, 
using the newspapers to propagate their own distorted viewpoints.17  

Vosloo stated that those liberal reporters who were so ardently opposed to the status 
quo should remember that Oliver Tambo, whom they regarded as a freedom fighter, 
would not allow a free press should he come into power. He said that it was upsetting 
how many reporters wanted to be part of the revolutionary cause.18  

Using some loaded language Vosloo beseeched newspapermen to follow the 
Government and support its approach to change. He said that if journalists did not 
adhere to objectivity and support the Government’s reformist policies, the media 
would in no small way be responsible for pulling the country into a “hellish 

                                                
12  “Noem dit maar die spesiale kruis van die Afrikaanse koerant  Wat daardie kruis behels het, 

was ’n buitensporige verwagting onder politici van ’n spesiale binnebaan, ’n voorkeurstatus 
om eise te kan stel  En die vrymoedigheid om wense uit ’n posisie van gesag te kommunikeer, 
taamlik bot ook as dit nodig is  Solank saamgestem is, was dit ’n tyd vir omhelsing  Namate 
die politieke druk opgebou het, het die tye egter meer geword om, volgens die Bybelse woord, 
ver van omhelsing te wees ”  Van Deventer, Kroniek van ’n Koerantman, p 86.  

13  K  Tomaselli, R  Tomaselli & J  Muller, Narrating the Crisis (Currey, Johannesburg, 1987),   
p 96   

14  Tomaselli, Tomaselli & Muller, Narrating the Crisis, p 97  
15  Tomaselli, Tomaselli & Muller, Narrating the Crisis, p 97  
16  T  Vosloo, “Robert Goldtron en die Rol van die Pers in Krisistye”, Equid Novi, 7, 2, 1986,      

p 78  
17  Vosloo, “Robert Goldtron”, p 79  
18  Vosloo, “Robert Goldtron”, p 79  



Afrikaans Press 

 157 

dictatorship”.  Vosloo put it to the press that, as the Government was busy working 
on evolutionary reforms, journalists had to make a choice:  

… [journalists] had to fall in line on the tiring road to an evolutionary, open community 
with increasing prosperity for all, or have to be hauled across the cliffs of hell and 
oppression where the press will be the absolute tool of the political dictator who allows 
no opposition, open dialogue or open process of civilisation 19  

He added that overseas media people might not approve of his viewpoints, but that it 
was because their eyes were “glued shut with the wax of naïveté”.20       

Throughout the 1980s, the Afrikaans press blamed the English newspapers’ coverage 
of the South African political crisis for having prompted the Botha Government’s 
clamp down on the media. The Afrikaans press clearly saw itself as the only really 
respectful press and it therefore, time and again, condoned the Government’s steps, 
because it agreed with the authorities that not everybody could be trusted with 
something as precious as press freedom.21 The Afrikaans press argued that although 
no one wanted the web of media restrictions22 imposed on the press, they thought it to 
be necessary to ward off the terrorist onslaught of the immediate future. The 
Afrikaans press explained that in order to protect democratic freedoms, the 
Government sometimes needed to curtail them temporarily in order to guarantee its 
own long-term survival.23  

The English press scoffed at this and proclaimed itself the last bastion of press 
freedom in the apartheid-state. The Afrikaans press hit back by repeating that it was 
because of the English press’ irresponsibility that the Government had been forced to 
take steps.  Only when the English press proved that it could be trusted to act 
responsibly with these liberties – the Afrikaans press regarded itself as being 
‘responsible’ – could they claim to be fighters for freedom of speech.24              

Not only did the Afrikaans press support and propagate their basic policies – they 
even went so far as to try and rationalise the State’s media restrictions. It could not 
then have been too much of a surprise when the State President, speaking at the 
opening of the 1986 Cape Congress of the NP, warmly applauded the support of 
Nasionale Pers.25 Although at first glance the relationship between the National Party 
Government of P.W. Botha and the Afrikaans press might have seemed like one 
happy family, it was not. In fact, tensions were mounting.    

 

                                                
19  “…hy moet inval op die moeisame pad na ’n evolusionêre, ope gemeenskap met toenemende 

welvaart vir almal, of hy moet op sleeptou geneem word die afgronde van hel en verdrukking 
in waar die pers die absolute werktuig van die politieke diktatuur wag teen teenspraak, ope 
gesprek of ope beskawingsproses ken nie ”  Vosloo, “Robert Goldtron”, p 83  

20  “… dik geplak is met die was van naïwiteit ”  Vosloo, “Robert Goldtron”, p 83  
21  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 155   
22  By 1985, it had become illegal to take pictures of, videotape, draw, or make a sound recording 

(broadcast and distribution of the afore-mentioned was also prohibited) of any public 
disturbance, riot, strike, boycott, fight, killing and / or of the actions of a security officer – 
without the permission of the Police Commissioner or his appointed deputies  See C  Cooper, 
et al, “Restrictions on the Media”, South African Race Relations Survey 1985 (South African 
Institute for Race Relations, Johannesburg, 1986), p 460  

23  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 155  
24  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 155   
25  Chris Heunis Private Collection at Institute for Contemporary History (INCH): PV895: 4/2, 

volume 26   



Stemmet & Barnard 

 158 

When the honeymoon is over: Problems between the Afrikaans press 
and Government 

A number of thorny issues threatened to jeopardise the traditionally cordial relations 
between these two groups. The editor of Die Volksblad for most of the Botha-era, 
Hennie van Deventer (who later wrote extensively on the position of the Afrikaans 
press during this time) summarised the main points of contention.  

Van Deventer pointed out the authorities’ collective view of the various newspapers 
and publications as: the press. The Afrikaans press’ problem was that they felt that 
although they supported the Government and subscribed to its web of rules and 
regulations, when it came to dishing out punishment, the authorities did not 
differentiate between them and the liberal and/or anti-government press.26 

Secondly, there were the mesh of regulations, some of which were important and 
others “simply daft,” that prescribed the scope of media activity. Even as vigorous a 
supporter of the NP as Van Deventer noted that the publishing of a newspaper in 
South Africa, irrespective of its political tendencies, was exceptionally risky.27 Van 
Deventer noted that the Afrikaans press became systematically fed-up with the Botha 
Government’s cavalier attitude regarding press freedom and its endless attempts to 
silence the media. Included in this list of grievances was the Government’s high-
handed expectation of  “respectful submissiveness” [“respekvolle onderdanigheid”] 
from the Afrikaans press.28  

Thirdly, Van Deventer mentioned the constant threat of Government interference. He 
stated that different Nationalist Governments had a tendency to handle the Afrikaans 
press as if they were childish.  Furthermore, there was little consensus over what was 
meant by the term, ‘freedom of the press.’  The press was also blamed for the 
existence of bad news.  He added that too many different role-players wanted to use 
the newspapers to propagate their goals and viewpoints.29  

A further theme addressed by Van Deventer was television – specifically the South 
African Broadcasting Corporation’s television service (SABC TV). The problems 
here were twofold. On the one hand, the Afrikaans press was losing advertising 
revenue to SABC TV and the Afrikaans press bosses blamed the Government for not 
intervening. Secondly, the Afrikaans press was losing out on stories because of the 
SABC. Because of their longstanding relationship with the NP Governments, the 
Afrikaans press were treated to scoops from Government circles and they were 
usually the first to report big Government announcements. SABC TV however 
proved to be a far more alluring, not to mention glamorous, medium for Government 
officials.30 He described NP officials’ egotistical love for the medium and went so far 
as to say that they would sell their souls if it meant that they could get onto TV.31 He 
noted, rather bitterly, how politicians refused to give more emphasis to their dealings 
with the newspapers instead of jockeying for time on TV: “But all in vain. The 
newspaper was good enough to fight elections. But for the ego TV was the magic 

                                                
26  Hennie van Deventer Private Collection at INCH: PV677  1/ 24/ 29  Speech no 52  
27  Hennie van Deventer Private Collection at INCH: PV677  1/ 24/ 29  Speech no 52  
28  Van Deventer, Kroniek van ’n Koerantman, p 76  
29  Hennie van Deventer Private Collection at INCH: PV677  1/ 24/ 29  Speech no 52   
30  Hennie van Deventer Private Collection at INCH: PV677  1/ 24/ 2/ 14  Speech no 83  
31  Van Deventer, Kroniek van ’n Koerantman, p 90  



Afrikaans Press 

 159 

potion.”32  Van Deventer urged the NP authorities to be more accommodating 
regarding their advertising support of the Afrikaans press and promulgation of their 
announcements in order to help the Afrikaans press compete with TV.33 This service 
included, for example at Die Volksblad, that those journalists that were not supporters 
of the NP cordially requested to refrain from covering elections.34       

Van Deventer also complained about obtaining important press releases, speeches and 
comments from inept or elusive Government officials. He noted how some 
Government officials and departments became increasingly removed from the press 
inside a “cocoon of inaccessibility” although they still expected favours from the 
Afrikaans newspapers. Another problem, according to Van Deventer, was that some 
public relations officers of Government officials had the habit of fending the press 
away from these officials.35   

Lastly, it is worth mentioning Van Deventer’s observation that not all of the 
Afrikaans press’ journalists generally were Nationalists anymore. His cryptic notes 
read: “Some of them stand increasingly away from the NP and their lacking loyalty is 
felt if the party from its side does not treat its newspapers correctly.”36  

Initially the Afrikaans press rationalised the Government’s media curbs as necessary 
short-term measures to endure while the regime quickly and sufficiently dealt with 
the crises. However, as the Botha Government kept on weaving an increasingly 
tighter web of media restrictions, even the Afrikaans press was prompted to speak out 
– if only in a rather muffled voice. In August 1987, Die Burger expressed its 
reservations about the sensibility of intensifying the restrictions. The newspaper 
argued that people should not receive the good news without being informed of the 
bad as well. It warned that if people were not given all the facts, South Africans might 
very well lose touch with reality:  

Not only the positive news must reach the public … Also negative developments must 
not be muffled, otherwise a situation can develop as in the old Rhodesia [currently 
Zimbabwe] where a section of the population lost touch with the realities of their 
country’s situation 37 

 

As has already been noted, during the middle and latter part of the decade, as the 
South African crisis reached climax after climax, State President Botha and his 
Government were prone to take an either-for-or-against-us stance when it came to 
dealing with criticism. When the Afrikaans press eventually did speak out against the 
authorities’ handling of the media, irrespective of how subtly, the Government 
instinctively lobbed the Afrikaans newspapers into the same category as its opponents 
in the media sector. This only served to sour the attitude of many stakeholders in the 

                                                
32  “Maar pure verniet  Koerant was genoeg om verkiesings te veg  Maar vir die ego was TV die 

wonderekstrak ”  Van Deventer, Kroniek van ’n Koerantman, p 91   
33  Hennie van Deventer Private Collection at INCH: PV677  1/ 24/ 2/ 14  Speech no 83  
34  Van Deventer, Kroniek van ’n Koerantman, p 79   
35  Van Deventer, Kroniek van ’n Koerantman, p 78  
36  “Van hulle staan al verder weg van NP en hul gebrekkige lojaliteit word gevoel as party van 

sy kant koerante nie reg behandel nie ”  Hennie van Deventer Private Collection at INCH: 
PV677  1/ 24/ 2/ 14  Speech no 83  

37  “Nie net positiewe nuus [moet] by die publiek uitkom nie … Ook negatiewe ontwikkelinge 
mag nie verswyg word nie, anders kan ’n situasie ontstaan soos die in die ou Rhodesië [tans 
Zimbabwe] waar ’n deel van die bevolking geheel en al uit voeling met die werklike toestand 
in die land geraak het ”  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 156  



Stemmet & Barnard 

 160 

Afrikaans press against the Botha Government further – stakeholders who up to that 
time had supported the Government. One Government official was especially 
oversensitive and extremely easily offended if even the slightest criticism of him 
appeared in the Afrikaans press – State President P.W. Botha.38          

 

The crocodile with the thin skin: The President’s attitude towards the 
Afrikaans press 

In a parliamentary debate in August 1987, it was argued that the Government and 
State President’s desire to curb the media under the rubric of emergency conditions, 
was born out of an egotistical and paranoid intolerance of criticism. An MP of the 
Progressive Federal Party (PFP), stated:  

There is a political paranoia prevailing in the minds of the Government about any kind of 
criticism  The Hon  State President has shown very clear and dangerous signs of that   

He singled out the President’s attitude, saying that P.W. Botha  

… has shown signs of having reached the stage at which he can actually no longer stand 
criticism, of whatever nature … He has reached a degree of intolerance which makes it 
impossible for him to function sensibly within a democratic system 39 

P.W. Botha demanded, and usually got, special treatment from the Afrikaans press. 
When stories about the Government appeared in the Afrikaans press that annoyed the 
State President, the editor could expect a personal phone call from a fuming Botha, 
demanding an explanation and an apology. State President Botha even told Ton 
Vosloo that if the newspapers of Nasionale Pers were going to print negative stories 
about him, he expected them to inform him beforehand.40 

It was not only criticism which upset the State President, but indeed anything less 
than total compliance. On 6 December 1986, he and senior members of his cabinet 
convened a meeting with the press bosses of both the English and Afrikaans press to 
try and get them to voluntarily accept and promote the Government’s stringent 
Emergency Media Regulations.41 The State President warned that the Government 
was planning to act in order to protect the country and that included protecting the 
press. He said that if they did not want to cooperate, the press houses would pay the 
price. “The government is planning to act and to protect the country – protection, 
protection of the press groups included. If not they will have to pay the penalty.”42  

This meeting was brought to an abrupt halt when the State President forewarned the 
press bosses that he had tried to be reasonable with them, because he wanted to join 
hands with them. He said that he was not a dictator, but that the time of toying with 
each other was over. He said that neither he nor South Africa was going to allow it 
any longer. The State President told the pressmen:  

                                                
38  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 483  
39  HANSARD  27 August 1987, col  4699  
40  Van Deventer, Kroniek van ’n Koerantman, p 87  
41  P W  Botha Private Collection at INCH: PV203 PS 12/ 93/ 2  
42  “Die Regering is van plan om op te tree en die land te beskerm – beskerming, beskerming van 

die persgroepe ingesluit  So nie moet hulle die prys betaal ” P W  Botha Private Collection at 
INCH: PV203 PS 12/ 93/ 2  



Afrikaans Press 

 161 

[T]he time for toying with each other is over  South Africa will not stand for it any longer 
and the State President will not stand for it any longer  There must be no 
misunderstanding 43  

This meeting, or rather confrontation, took place in private, but in the remaining years 
of Botha’s tenure as State President, he increasingly took his utter disdain for the 
media into the public arena. This included his growing contempt for the Afrikaans 
press. The journalists Alf Reis and Ebbe Dommisse, each a doyen of the Afrikaans 
press, described how during the latter half of the decade, pressmen noticed a growing 
change in Botha’s attitude towards the media in general. He became increasingly 
reclusive and avoided contact with journalists irrespective of their political 
inclination.44  

These seasoned reporters noted that on top of this, the State President also clashed 
with friendly journalists.45 The President’s high-handed attitude regarding the 
Afrikaans press and criticism, soured many relationships between him and Afrikaans 
editors. Wiets Beukes, former editor of Die Burger, commented: 

For a decade we at Die Burger lived with his volcanic style by letting it roll from our 
backs  It was easier for us because we knew that the board [of Nasionale Pers] backed 
us 46     

Nasionale Pers was not in the habit of taking the side of the Government against its 
own papers. Yet, it was not always as simple as that. In March 1987, Willem de Klerk 
resigned as editor of Rapport. This was after his verligte (enlightened, broadminded) 
political commentary in the popular Sunday newspaper had become just too liberal 
for the powers that be. In 1985, De Klerk wrote that the apartheid-system had no 
basis on which to build South Africa’s future and not long afterwards he wrote that 
blacks had to be given a political say in South Africa. He also made waves by writing 
that South Africa’s military ventures in Namibia/Angola had reached a point of 
saturation and that it was high time to negotiate the country out of that particular 
scenario; that Botha should scrap all discriminatory legislation; that the security acts 
had to be reviewed and watered-down as they threatened democracy; and that the 
ANC should be unbanned so that the Government could enter into negotiations with 
them.47  

State President Botha and his Government were not at all pleased by Rapport’s 
outspoken liberal tendencies. At one point De Klerk was visited to by a Cabinet 
delegation and when this proved unsuccessful, the President took action himself. 
Botha attended the board meetings of Rapport as well as those of two of the holding 
companies controlling the newspaper and demanded that De Klerk be fired.48 On top 
of that, National Party politicians also attacked the newspaper’s political inclinations. 

                                                
43  “[D]ie tyd is verby dat daar met mekaar gespeel word  Suid-Afrika gaan dit nie meer vat nie 

en die Staatspresident gaan dit nie verder vat nie  Daar moet nie misverstand wees nie ”    
P W  Botha Private Collection at INCH: PV203 PS 12/ 93/ 2  

44  A  Reis & E  Dommisse, Leierstryd, (Tafelberg, Cape Town, 1990), p 73  
45  Reis & Dommisse, Leierstryd, p 73  
46  “Ons van Die Burger het meer as ’n dekade met sy vulkaniese styl saamgeleef deur dit van 

ons rug te laat rol  Dit is vir ons makliker gemaak omdat ons geweet het die direksie staan by 
ons ”  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 484   

47  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 273  
48  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 273  



Stemmet & Barnard 

 162 

Eventually, De Klerk left Rapport and explained publicly that he was forced to do so, 
by among others, staff members of the newspaper and high-ranking Nationalists.49 

Most of the time when the State President and the Afrikaans press clashed, it was 
taken care of outside the public glare. However, by the closing years of the decade, 
P.W. Botha – whose increasingly erratic style was becoming worrisome to many of 
the Government’s supporters – made his displeasure with the Afrikaans press very 
public.  

The climax came in 1988. The Afrikaans paper that drove State President Botha to 
publicly throw down the gauntlet was Beeld. A collection of standpoints that differed 
from Botha’s had been published in it.50 Never one to back away from confrontation, 
Botha publicly blasted the Afrikaans press in August 1988 during a speech he 
delivered at the National Party’s Natal Congress. 

Not referring to Beeld by name, but instead calling it the “Johannesburg morning 
paper”, he said that it was with sadness that he now had to deal with the paper’s 
content. Botha portrayed himself as having been betrayed by the Afrikaans press. He 
said that those who knew his history would know that he had lobbied on behalf of 
Nasionale Pers throughout his political career.51  

State President Botha then portrayed himself as the protector of the Afrikaans 
newspapers, saying that whenever the Afrikaans press had come under attack, he had 
gotten into the trenches and fought on their behalf. He said that he had always 
believed that a certain camaraderie existed between the National Party and Nasionale 
Pers; that these two South African institutions were like twin brothers which would 
never try and dominate each other, nor would they try to embarrass one another. He 
said that he hoped to continue with that positive attitude throughout the rest of his 
political career.52 Having portrayed himself as the champion of the Afrikaans press, 
he returned to Beeld.         

Botha said that the newspaper had now made a point of constantly embarrassing the 
Government by focusing on certain burning questions facing the country and that he 
couldn’t believe that this represented the standpoint of the board of directors of 
Nasionale Pers. He expressed his strongest displeasure at the way Beeld was 
behaving, which he said was totally irresponsible. He said Beeld’s behaviour, “… has 
recently played into the hands of our political opponents and I reject that.”53 He said 
that the editor should have listened to Cabinet members who had telephoned him to 
resolve the problem.54 

If Botha’s strong language was meant to scare the Afrikaans press from questioning 
the Government, it did not have the desired effect. When compared to the English 
press, the Afrikaans newspapers were still very much pro-establishment. The latter 
were however growing more independent in their evaluation of South Africa’s 
political situation, although not abandoning their support of the National Party. As for 
the Government, their disdain for the media increasingly included the Afrikaans 
press.  
                                                
49  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 274  
50  Beukes (red ), Oor Grense Heen, p 484   
51  P W  Botha Private Collection at INCH: PV 203  4/ 2/ 170  
52  P W  Botha Private Collection at INCH: PV 203  4/ 2/ 170  
53  “in die afgelope tyd … [het] in die hande van ons politieke opponente [gespeel] en ek verwerp 

dit ”  
54  P W  Botha Private Collection at INCH: PV 203  4/ 2/ 170   



Afrikaans Press 

 163 

Only three months after the Natal Congress, Botha delivered the coarsest 
condemnation of the media – including the Afrikaans groups – of his tenure as State 
President. In November 1988, he spoke at the National Party’s Transvaal Congress. It 
was in this speech, as already noted in the above section, that the President called 
journalists “little jackals” [“klein jakkalsies”] and spoke of how they refused to tell 
their readers about the beautiful things that were happening in the country.55  He went 
much further than that, though. Botha singled out the weekend press – specifically 
Rapport, the popular and influential Afrikaans Sunday paper of Nasionale Pers – for 
his criticism.  

The State President spoke of the false representation of the country’s crisis and said 
that the distribution of such wrong perceptions had been especially rampant over that 
weekend. He said that the newsmen who got so hung up with these stories over 
weekends were on heat. He added that they were plainly carnal [“hulle is orig.”]56 
Expanding on this theme, the State President remarked that the weekend papers 
started to get aroused around Thursday so that by Saturday night they were really hot 
and on Sunday morning they dumped their fabrications [“versinsels”] on the public.  

As in August 1988, the State President backtracked and restated that he had always 
been a supporter of Nasionale Pers and that some of his closest friends were 
newspaper people. He then went on to deliver one of his most quoted 
pronouncements. He said that in spite of the esteem in which he held the country’s 
newspapermen, there were too many bad apples; too many dirty bounders [“te veel 
lunsriems [sic]”], too many scoundrels, who just wanted to spread mean stories about 
Cabinet Ministers.57  

The Sunday newspapers of Nasionale Pers were particularly full of lunsriems [sic], 
according to Botha. He said that Rapport had become a poor edition of the Sunday 
Times and that in order to get Rapport back in line, he was going to talk to the Press 
Union and Media Council and have them take care of the matter. The State President 
said that he expected them to correct the situation and added threateningly that if they 
would not, the Government would: “If they cannot, we will help them.”58  

He placed his problems with the newspaper in the broader context of state security. 
As already noted, the Government increasingly took a narrow either-for-or-against-us 
view and saw those who did not graciously accept its management of the crisis, as 
enemies of the State.  

Anyone who disagreed with the Government, irrespective of on what point or to what 
extent, was simply depicted by the authorities as being irresponsible or an enemy. 
One anonymous official told Hennie Van Deventer that the Government was 
beginning to see communists and the media as equal threats to its authority.  

It is then not surprising that the State President would see Rapport’s criticism as 
dissident agitation. Botha said that during these tense times, South Africa could not 
allow itself to be jeopardised by irresolute groups:  

                                                
55  P W  Botha Private collection at INCH: PV 203  Speech delivered on 14 August 1988  
56  P W  Botha Private collection at INCH: PV 203  Speech delivered on 14 August 1988  
57  P W  Botha Private collection at INCH: PV 203  Speech delivered on 14 August 1988  
58  “As hulle nie kan nie, sal ons hulle help ”  P W  Botha Private collection at INCH: PV 203  

Speech delivered on 14 August 1988  



Stemmet & Barnard 

 164 

But you see, in this time of international turbulence, in this time of subversive forces in 
the world, South Africa, South Africa cannot afford to have itself torn apart by 
irresponsible people 59  

Botha also threatened South Africa’s news media by saying that he believed the 
authorities should tend to the problems with the press. He said that the Government 
should ensure that “responsible [respectable] papers” [“ordentlike koerante”], in other 
words those that didn’t make waves, could continue with their work, while the 
scoundrels [“lunsriems” [sic]] dropped out.60  

He furthermore stated that to be too horny too often, always led to a miscarriage. 
[“Want om te veel op hitte te wees, beteken net ’n miskraam.”]61 After this speech, 
which left many loyal Afrikaans pressmen speechless and furious, groupings of senior 
members of the National Party became somewhat distressed about the State 
President’s constantly deteriorating relationship with the media and the effect it could 
have on the Government and the Party.62 If nothing else this speech, which in many 
respects was an upsetting display of megalomania, proved even to the most 
superficial commentator that the National Party Government and the Afrikaans press 
were no longer hand in glove. As long as P.W. Botha headed the National Party, there 
was very little chance for the pressmen and the authorities to return to the brotherly 
embraces of bygone times.   

 

Conclusion 

After all the dramatic clashes between the Government and the Afrikaans press, and 
in spite of the Afrikaans newspapers’ denials that they were Government lackeys, 
some believed that it was a storm in a teacup. “They can protest as much as they 
like,” the outspoken alternative pressman Max du Preez would say during the 1990s,  

… but one truth remains: until the very last few months of P W  Botha’s term as State 
President, Afrikaans newspapers never opposed the National Party or their security forces 
on any important issue 63  

This is a valid point in many respects, but it should also be pointed out that the 
Afrikaans press never saw its role or biggest political contribution to be the 
opposition of the status quo. Its political beliefs lay too deep for that. While the 
Conservative Party was gaining ground in the 1980s, the Afrikaans press 
energetically tried to prevent the whites, particularly their Afrikaner readers, from 
political and ideological regression. The Afrikaans press’ interest and influence was 
to be found in white party political politics. From their pro-establishment platform, 
the Afrikaans press rationalised, moralised and justified Botha’s reform policies to 
their Afrikaner readers and also enforced the sensibility of progressive political 
change away from Verwoerdian-apartheid.64  

                                                
59  “Maar u sien, Suid-Afrika kan in hierdie tyd van wêreldwoelinge, in hierdie tyd van 

ondermynende magte in die wêreld, kan Suid-Afrika nie bekostig om homself aan flarde te 
laat skeur deur onverantwoordelike mense nie”   P W  Botha Private collection at INCH:     
PV 203  Speech delivered on 14 August 1988  

60  P W  Botha Private collection at INCH: PV 203  Speech delivered on 14 August 1988  
61  P W  Botha Private collection at INCH: PV 203  Speech delivered on 14 August 1988  
62  Reis & Dommisse, Leierstryd, p 74  
63  S  de Villiers (ed), TRC Report 4, (Juta & Co, Cape Town, 1998), p 178   
64  Van Deventer, Kroniek van ’n Koerantman, p 31  



Afrikaans Press 

 165 

While speaking at a conference of newsmen in England during 1988, Hennie van 
Deventer said that those accusators of the Afrikaans press who criticised Nasionale 
Pers for being Government stooges and for not being more outspokenly anti-
apartheid, should remember the divisions that existed in white South Africa. He said 
that should the National Party be ousted, it would be replaced not by liberal whites, 
but by right-wingers who would “tear up the constitution” and take the country back 
into the dark ages of apartheid. According to Van Deventer, the Afrikaans press’ 
biggest contribution was to fight the spread of right-wing radicalism amongst whites 
and to “strive for the biggest coalition of moderates” while at the same time, subtly 
pressuring the Government to continuously move faster and further with reform.65    

With regard to the latter point, one easily can and often does forget that the 
contribution of the Afrikaans journalists was their personal pacifying influence in the 
National Party. This contribution usually took place behind the scenes and was not 
chronicled. Harvey Tyson, the hard-hitting liberal English editor of The Star, wrote 
that particularly during the last stages of apartheid, Afrikaans newsmen played a 
valuable role. He argued that just as the English press defended the so-called 
alternative press, so  

… did the Afrikaans press sometimes fight in later years to keep the windows open for 
the media in general  Their editors and managers might have done it mainly behind 
closed doors … but often that was the best place from which to reach the window … 
Newspaper people, with their penchant for stereotypes, often forget that the ‘good guys’ 
and the ‘bad guys’ are found in all camps 66 

The systematic crumbling of relations between the Government and the pro-
establishment Afrikaans press signalled not only that the Botha Government was 
starting to fall out of step with a powerful representative of the establishment. It also 
illustrated how the apartheid system was increasingly demanding sacrifices the 
minority was no longer prepared to offer unconditionally. The dramatics concerning 
State President Botha, his Government and the Afrikaans Press can be read as part of 
the writing on the wall which chronicled the prologue to the final end of the apartheid 
system.       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                
65  Hennie van Deventer Private Collection at INCH: PV 677  1/ 24/ 2/ 13  Speech 73   
66  H  Tyson, Editors underFire (Random House, Sandton, 1993), p 404   



Stemmet & Barnard 

 166 

 Abstract 

In the greater history of apartheid the Afrikaans newspapers of Nasionale Pers stood 
steadfastly behind the National Party and its policy of separate development. With the 
eruption of the violent political crisis of the 1980s, the government of P.W. Botha 
tried, to a growing extent, to place media coverage of the country’s political crisis 
under State-control through a series of laws. Gradually the situation started to affect 
the Government’s relationship with the Afrikaans press. The latter undoubtedly still 
was a supporter of the National Party, but its relationship with the Government started 
to sway. While the Afrikaans press, compared to its past, became politically more 
independent – the Botha Government demanded greater loyalty. Previously, problems 
between press and Party had been solved behind the scenes, but now the Government 
– and the State President in particular – did not hesitate to berate the press publicly. 
This article focuses on how the once warm, symbiotic relationship between the 
National Party and the Afrikaans press, cooled drastically in the 1980s. 

 

 

Opsomming 

Sien niks boos, hoor niks boos, sê en publiseer niks boos: 
Die verhouding tussen P.W. Botha en die pro-establishment Afrikaanse 

pers gedurende die 1980’s 
In die breë geskiedenis van apartheid het die Afrikaanse dagblaaie van Nasionale 
Pers bankvas agter die Nasionale Party en sy beleid van afsonderlike ontwikkeling 
gestaan. Met die gewelddadige politieke krisis wat in die 1980’s uitgebars het, het die 
regering van P.W. Botha tot ’n groeiende mate gepoog om die media-dekking van die 
land se politieke krisis onder Staatsbeheer te plaas deur middel van ’n mengelmoes 
van wette. Stelselmatig het die situasie begin om ook die regering se verhouding met 
die Afrikaanse pers te affekteer. Laasgenoemde was weliswaar nog steeds ’n 
onbetwisbare ondersteuner van die Nasionale Party, maar sy verhouding met die 
regering het begin wankel. Terwyl die Afrikaanse pers, anders as in die verlede, meer 
polities onafhanklik geraak het – het die Botha-regering groter lojaliteit geëis. 
Vantevore is probleme tussen pers en Party agter die skerms beredder, maar nou het 
die regering – en die Staatspresident by name – nie meer gehuiwer om die pers in die 
openbaar aan te spreek nie. Die artikel fokus op hoe die eens warm, simbiotiese 
verhouding tussen die Nasionale Party en Afrikaanse pers in die 1980’s drasties 
afgekoel het.         

 

 

Key words 

political violence, 1980s, apartheid, draconian laws, freedom of speech, Afrikaans 
press, censorship, media, politics. 


