
Historia 54,2, November 2009, pp 113-132

113 
 

“Voice and Vision” – The Federation of Rhodesia and Nyasaland’s 
Public Relations Campaign in Britain: 1960-1963 

 
 

Andrew Cohen* 
 

At present the picture of the white Rhodesian in Britain is still largely compounded 
of Sanders of the River, hard drinking and easy living; and the impression of the 
African population is of downtrodden labourers, rioting mobs and innocent men in 
gaol ** 

 
By the late 1950s, favourable British press coverage of the Federation of Rhodesia 
and Nyasaland1 was waning.  African protest against the formation of the Federation 
was initially disregarded by Whitehall, due to a combination of geopolitical 
considerations and perceived economic benefits of a closer association of British 
territories in central Africa.2  However, a downturn in the federal economy brought on 
by sharply falling copper prices in 1956, and the Federal government’s failure to fully 
implement its racial partnership policy, brought underlying tensions to the surface.  
Furthermore, the announcement in April 1957 that a review of the Federal constitution 
would be undertaken during 1960, heightened anxiety, as many settlers and Africans 
realised that if dominion status was granted, there would be no turning back.3  
Negative coverage of the Federation by the British press increased in the wake of the 
British government’s decision in 1957 to overrule the African Affairs Board’s 
complaint regarding the Constitutional Amendment Bill, and in particular the settlers’ 
handling of the Nyasaland emergency in 1959.  As a consequence of this, the Federal 
government led by Sir Roy Welensky recognised the need for an efficient public 
relations campaign in Britain to boost the chances of securing the Federation’s future.  
To this end he employed Voice and Vision, a London public relations company.  This 
was the first time that a public relations campaign had been undertaken not merely to 
promote a political party or a government, but to preserve a whole political and 
economic system holding power over eight million people.4 
 
 In recent years social scientists have investigated the role played by the media 
in influencing the political attitudes of the British public.5  However, the historical 
foundation of political media advertising has been overlooked.  This study helps to 

                                                 
* Andrew Cohen is a post-doctoral research fellow at the University of Pretoria   He has recently 

completed his PhD thesis at the University of Sheffield   The thesis focuses on the final years 
of the Central African Federation   He would like to thank Ian Phimister, John Darwin and 
Alois Mlambo for their comments on earlier drafts of this article  

** Report on Federal Public Relations, January 1961   Rhodes House Library, Oxford, Welensky 
Papers (hereafter WP) 274/2, Public Relations Proposals (no date) attached to D  Cole – 
J M  Baines, 1 February 1960  

1  Commonly referred to as the Central African Federation  
2  R  Hyam and P  Henshaw, The Lion and the Springbok: Britain and South Africa since the 

Boer War (Cambridge University Press, Cambridge, 2003), pp 224-225;  P  Murphy, 
“ Government by Blackmail’: The Origins of the Central African Federation Reconsidered”, 
in M  Lynn (ed), The British Empire in the 1950s: Retreat or Revival? (Palgrave Macmillan, 
Basingstoke, 2006), pp 53-76  

3  J T R  Wood, The Welensky Papers (Graham Publishing, Durban, 1983), p 532  
4  Rhodes House Library, Oxford, MSS Afr s 2152, D  Hobson, “The Last Gasp” (1991), p 6  
5  D  Sanders and P  Norris, “The Impact of Political Advertising in the 2001 U K  General 

Election”, Political Research Quarterly, 58, 4, 2005, pp 525-536  



Cohen

114 
 

redress this imbalance by examining the campaign launched by Voice and Vision on 
behalf of the government of the Federation of Rhodesia and Nyasaland in London.  
The contemporary commentator Patrick Keatley discussed the Federal government’s 
use of Voice and Vision in his book The Politics of Partnership (1963), however as 
this work was published before the Federation was disbanded, it does not offer a full 
assessment of the campaign.6  David Goldsworthy built somewhat on this with his 
Colonial Issues in British Politics.7  Richard Wood mentioned the campaign in 
passing in The Welensky Papers and again in So Far and No Further!8  Only 
Philip Murphy has provided a more satisfactory study, dedicating several pages of his  
work, Party Politics and Decolonization (1995), to examining the Federal 
government’s campaign.9  These accounts, although offering a tantalising glimpse of 
the campaign, fail to establish its significance. 
 
 This article does not propose to account for the final years of the Central 
African Federation, or provide a detailed account of African nationalist lobbying in 
the United Kingdom.  It will however provide a detailed account of the formation and 
execution of the Federal government’s public relations campaign.  It sheds light on 
how the Federal government misunderstood British politics, and did not grasp the 
erosion of the ties that might previously have secured the Federation in British public 
sympathy only ten years earlier.  The campaign’s failure to garner sufficient support 
in Britain reinforces the claim by many recent scholars of decolonisation that, by the 
late 1950s, colonial policy was strongly influenced by the desire to forge closer 
connections with Western Europe through membership of the European Economic 
Community.10  This article demonstrates Welensky’s personal belief that Britain’s 
changing relationship with Europe was crucial in explaining its policy in central 
Africa. 
 
Origins of the campaign 
 
The late 1950s saw widespread criticism of settler and governmental policies in much 
of the British press.  Emergencies in Kenya and Cyprus, in conjunction with the Suez 
debacle earlier in the decade gave credibility to anti-colonial critics’ claims that 
colonialism depended on repression.  The Nyasaland emergency of March 1959, the 
Hola camp revelations in July 1959 and the Sharpeville massacre of 1960 further 
brought home to the British public the harsh face of colonialism.11  The British public 
was more uneasy with the policies adopted in Nyasaland than Kenya.  
Andrew Thompson has demonstrated that public awareness of both situations was 
quite high – 90 per cent of people knew of troubles in Kenya, while 80 per cent were 

                                                 
6  P  Keatley, The Politics of Partnership: The Federation of Rhodesia and Nyasaland (Penguin, 

London, 1963), pp 446-450  
7  D  Goldsworthy, Colonial Issues in British Politics (Clarendon Press, Oxford, 1971), p 365  
8  Wood, The Welensky Papers, p 371;  R  Wood, So Far and No Further! Rhodesia’s bid for 

independence during the retreat from empire, 1959-1965 (Trafford Publishing, Johannesburg, 
2005)  

9  P  Murphy, Party Politics and Decolonization (Oxford University Press, Oxford, 1995), 
pp 73-87  

10  J  Darwin, Britain and Decolonisation (Palgrave Macmillan, Basingstoke, 1988), p 235;  
J D  Hargreaves, Decolonization in Africa (Longman, London, 1996), p 200;  R  Holland, 
European Decolonization 1918-1981 (Palgrave Macmillan, London, 1985), pp 206-210  

11  N  Owen, “Critics of Empire in Britain”, in J  Brown and W M R  Louis (eds), The Oxford 
History of the British Empire IV (Oxford University Press, Oxford, 1999), p 206  



Voice and Vision

115 
 

aware of the Nyasaland emergency – however support for the authorities’ actions 
differed markedly.  The government’s treatment of the Mau Mau was approved of by 
40 per cent of people polled, and opposed by 23 per cent.  In this and all other polling 
data mentioned here, the views of the remainder of the sampled population were not 
given.  Only 25 per cent backed the handling of the Nyasaland emergency, while 23 
per cent did not.  Arguably of more importance to the Federal government was the 
fact that British sympathies were directed more towards the Africans (30 per cent) 
than the settlers (18 per cent).12  This shift in opinion was noted by an employee of the 
Rhodesian Selection Trust (RST) mining company who was in Britain during the 
Nyasaland emergency.  He recognised the danger of unchecked negative press 
coverage in Britain and commented: 
 

 you will no doubt have seen the outpourings and headlines appearing in the U K  
Press, which seems to have gone a little hysterical about the whole thing [the 
Nyasaland emergency]  Whatever may be the feelings of the people in Rhodesia and 
Nyasaland, current events have not done the Federation’s cause any good at all 13 

 
 The United Federal Party (UFP), and its predecessor, the Federal Party, had 
received organisational assistance and funds for public relations in Britain from the 
region’s major copper mining companies during the early 1950s.14  Initially the funds 
had been used to campaign for the creation of a Federation; however after 1953 they 
were used to cover general party expenses.  The copper companies’ willingness to 
provide economic assistance later changed as the febrile political landscape caused the 
RST to stop its financial contributions by 1959.  The Anglo American Corporation 
also publicly withdrew financial contributions to the UFP during 1959, though, unlike 
the RST, they refrained from directly criticising the Federation.  They secretly 
continued financial contributions anyway.15 
 
 The loss of funding from the RST and the difficulty in obtaining funds from 
the Anglo American Corporation led the UFP to reassess the way that their public 
relations were managed.  At this point, the Federal government’s public relations were 
handled by the Rhodesia and Nyasaland Committee in London.  Although the 
Committee had good contacts with the Colonial Office, Commonwealth Relations 
Office and church leaders, it was judged to be unable to extend its range of activities 
to deal with newspapers and Members of Parliament (MPs) “of the more aggressive or 
controversial sort”.16  The assessment was carried out by David Cole, the head of a 
Salisbury public relations company, who had been employed by the Federal 
government since 1955.  Cole reserved particular criticism for the Director of the 
Committee, remarking that he found him 
 

                                                 
12  A  Thompson, The Empire Strikes Back? The Impact of Imperialism on Britain from the Mid-

Nineteenth Century (Longman, Harlow, 2005), p 212  
13  WP 600/4, J  Thompson – D  Cole, 5 March 1959  
14  The Federal Party represented mainstream settler opinion in the Federation during the early 

1950s, and was renamed the United Federal Party in 1957, after its merger with the United 
Rhodesia Party in Southern Rhodesia   For more detail on the UFP, see: J  Greenfield, 
Testimony of a Rhodesian Federal (Books of Rhodesia, Bulawayo, 1978)  

15  A  Cohen, “Business and Decolonisation in Central Africa Reconsidered”, Journal of Imperial 
and Commonwealth History, 36, 4, 2008, pp 641-658  

16  WP 600/3, D  Cole – R  Welensky, 3 October 1958  



CohenCohen

116 
 

 a stiff, rather pompous unspectacular little man … such characteristics – while 
they might be alright in the C[ommonwealth]R[elations]O[ffice] – they are nothing 
like as welcome in Rhodesia and seem positively incongruous when they are 
attached to a man whose job is to put the Federation over in England 17 

 
 He concluded that the government’s public relations campaign would have to 
be reorganised in Britain.  He first suggested that they should follow a campaign 
similar to that of the Kenyan government, who gave their public relations man in 
London a lavish budget to entertain MPs and opinion makers.  He spent little time 
wooing right-of-centre Conservative MPs or established gentlemen already 
sympathetic to the cause, instead choosing to spend most of his time in clubs like the 
Reform Club “because they tend to be frequented by people like the staff of the 
Economist and up-and-coming but serious minded Labour and Liberal MPs”.18  The 
result of this was that Kenya, once regarded “as a place where white settlers were 
beating up the natives or drinking themselves to death with other people’s wives, is 
now treated seriously and sympathetically”.19  Cole’s belief that Kenya’s image in 
Britain was a success story is indicative of how out of touch with British opinion 
many Federal officials were.  Even at this early stage of their campaign, his plan did 
not receive unqualified support.  Another of Welensky’s advisors suggested that it 
“over simplifies the problem” and attributed the change in British perceptions of 
Kenya to the murder of Europeans and the “fact that Mau Mau oaths and practices 
were so obviously evil”.20  Cole’s next move was to approach Sydney Wynne, 
Managing Director of Voice and Vision, regarding Federal public relations. 
 
 Initially Cole argued that the Federal government should provide “tacit 
approval” to the campaign, rather than direct support.21  He believed an “independent” 
campaign would be more effective in defending the Federation in Britain.  However, 
Welensky rejected the idea of a “secret” campaign, believing that “the allegiance 
which would be shown by the consultants to the Federation would inevitably be 
linked to the Federal government [and] as such it would be better to openly employ 
them”.22  Welensky’s fear would prove prophetic in the case of South Africa during 
the 1970s.23 
 
 The need for the Federal government to appoint professional public relations 
consultants in Britain demonstrates the weakness of its existing connections to the 
British establishment.  Philip Murphy has demonstrated that the settlers in central 
Africa differed markedly from their east African compatriots.  The Kenyan settlers 
exploited their “close links” with the British elite and preferred to “exert pressure 
directly through informal contacts”.  This was possible in the Kenyan context due to 
                                                 
17  WP 600/4, D  Cole – J  Thompson, 12 March 1959  
18  WP 600/4, D  Cole – R  Welensky, 10 April 1959  
19  WP 600/4, D  Cole – R  Welensky, 10 April 1959  
20  WP 600/4, P  Brownrigg – J  Thompson, 30 April 1959  
21  WP 274/2, Memorandum regarding public relations, 25 January 1960  
22  WP 274/2, Memorandum regarding public relations, 8 March 1960  
23  See: M  Rees and C  Day, Muldergate (Macmillan South Africa, Johannesburg, 1980), for 

details regarding the South African government’s misappropriation of public funds to finance 
a secret propaganda campaign   The operation included an attempt to buy the Washington Star 
newspaper in the United States, and the foundation of The Citizen, an English language 
South African newspaper favourable to the National Party   The scandal eventually led to the 
resignation of the South African State President, B J  Vorster, as he had been Prime Minister 
when the campaign was approved and had known about the corruption  



Voice and VisionVoice and Vision

117 
 

the social composition of the settlers in each colony.  Kenya had a large proportion of 
civil servants, farmers and businessmen.  Central African settlers, on the whole, 
lacked a significant number of upper-middle-class settlers and therefore could not 
pursue their interests through the same channels as the Kenyans.24 
 
Tactics and development 
 
The appointment of Voice and Vision appeared to offer an excellent opportunity for 
the Federal government to bolster its faltering image.  The company was a subsidiary 
of Colman, Prentis and Varley, a leading public relations firm which was fresh from 
securing a surprise victory for the Conservative Party in the 1959 British general 
election.25  The company was a purely commercial venture, and possessed no 
ideological incentive to work towards the maintenance of the Federation.  Its only 
concern was to make a profit.  Cole recognised that under Colman, Prentis and 
Varley, the election campaign had been “brilliantly handled”.26  Moreover, he argued 
that the fact that they handled the Conservative Party account “means that they 
already have contact with every Conservative MP, with every Conservative Party 
organisation and all eight fingers on the pulse of the British electorate”.27  
Furthermore, its Managing Director, Sydney Wynne, was married to Ernest Bevin’s 
daughter and it was rumoured that the company was involved in the personal public 
relations of Harold Macmillan.28  Voice and Vision’s institutional connections have 
been highlighted by scholars, particularly by Goldsworthy, who contends that the 
company “gave Welensky not only a medium for public campaigning in Britain but 
also an excellent institutionalised link with the parliamentary party”.29 
 
 The campaign proposed by Voice and Vision encompassed a total 
reorganisation of the Federation’s existing arrangements in London.  The estimated 
cost for implementing these changes was £40 000 and it was expected that results 
would begin to be seen after three months.30  Overall, the initial aim of the campaign 
would be to improve background knowledge in Britain of the Federation’s 
achievements and its leading personalities.31  The idea that knowledge of the progress 
the territories had made under the Federation would woo public opinion was not new.  
This concept had first been put to Welensky by Alec Douglas Home, Secretary of 
State for Commonwealth Relations, as early as 1957.  Home later recalled how he had 
“urged them to try and sell their case”.32  However, his suggestion was not well 
received and he remarked how “they weren’t impressed, they thought they were doing 
pretty well and it was self-evident”.33 
                                                 
24  Murphy, Party Politics, pp 58-59  
25  The Colman, Prentis and Varley campaign is covered in D  Butler and R  Rose, The British 

General Election of 1959 (Palgrave Macmillan, Basingstoke, 1960); and M  Rosenbaum, 
From Soapbox to Soundbite: Party Political Campaigning in Britain since 1945 (Palgrave 
Macmillan, Basingstoke, 1997)  

26  WP 274/2, Memorandum regarding public relations, 8 March 1960  
27  WP 274/2, Memorandum regarding public relations, 8 March 1960  
28  WP 274/1, D  Cole – R  Welensky, 30 December 1959  
29  Goldsworthy, Colonial Issues, p 367  
30  WP 274/2, Public Relations proposals, 25 January 1960  
31  WP 274/2, P  Brownrigg – R  Welensky, 18 February 1960  
32  Rhodes House Library, Oxford, MSS Brit Emp s 527/2, Interview with Lord Home, 

December 1984   Transcript from the Granada End of Empire series  
33  Rhodes House Library, Oxford, MSS Brit Emp s 527/2, Interview with Lord Home, 

December 1984   Transcript from the Granada End of Empire series  



Cohen

118 
 

 A series of advertisements placed in The Guardian, The Scotsman and The 
Times illustrate how Voice and Vision approached its task.  They all shared the 
heading “GOOD NEWS FROM AFRICA: Let facts have a hearing”.  The first in the 
series appeared in September 1960 and concentrated on the increased educational 
opportunities for Africans under the Federation.  Referring to the newly opened 
University of Rhodesia and Nyasaland, it proclaimed “it is Federal policy that 
Africans who can make good use of a higher education shall have it”.34  Conveniently, 
no reference was made to the difficulties faced by Africans in obtaining a sufficient 
level of schooling in order to “make good use of a higher education”.  The pictures 
chosen to accompany the piece all included Africans and Europeans talking together 
and were meant to send the message that partnership in central Africa was working. 
 
 The second advertisement appeared the following month and opened with the 
sentence “Much of the news from Africa nowadays is bad news, but there is good 
news too”.35  In many ways this sentence provides a perfect illustration of the 
sentiment behind the initial campaign.  It was unlikely a coincidence that the 
Monckton Commission’s findings were due to be published the day after this article 
appeared.36  The Federal government had been sent the principal findings in 
September and according to Blake, they had “produced apoplectic symptoms in 
Salisbury”.37  If Federal officials had known Monckton’s recommendations as early as 
September, it seems probable that these advertisements were planned as a pre-emptive 
rebuttal.  The second advertisement moved away from highlighting education and 
concentrated on the benefits that the Federation had brought for African healthcare, 
particularly in Nyasaland where “health expenditure has trebled in the last seven 
years”.38  The photograph with the piece conveyed the same message as the pictures 
in the previous advertisement.  It showed European and African doctors treating an 
African child and the underlying message was that the Federation had brought a great 
improvement in Africans’ standard of living.  Nyasaland featured heavily in the 
campaign as it was the territory which had attracted the most negative press for the 
Federation in Britain.  Publicity from the Devlin Report into the handling of the 1959 
Nyasaland emergency, and other incidents had “reinforced the wave of sympathy for 
African nationalist aspirations” in Britain, and it was deemed necessary to show how 
far living conditions had improved for Africans in the territory.39  However, as with 
the previous advertisement, less media-friendly aspects had been omitted – namely 
the disparity of pay between African and European hospital workers and the racial 
segregation of patients.40 
 

                                                 
34  The Times, 16 September 1960, p 7  
35  The Times, 7 October 1960, p 17  
36  The British government dispatched a Commission, led by Lord Monckton, to the Federation in 

early 1960 to aid the Federal constitutional review which was scheduled for later that year  
Welensky was adamant that the Commission’s terms of reference did not give it the right to 
recommend the dissolution of the Federation   In the event, the Commission concluded that 
although it would damage their economies, the individual territories should have the right to 
secede from the Federation, if they so wished   This led Welensky, not for the last time, to 
accuse the British of breaking their promises to the Federal government  

37  R  Blake, A History of Rhodesia (Eyre Methuen, London, 1977), p 331  
38  The Times, 7 October 1960, p 17  
39  J  Barber, Rhodesia: The Road to Rebellion (Oxford University Press for the Institute of Race 

Relations, London, 1967), p 35  
40  Keatley, Politics, p 448  



Voice and Vision

119 
 

 A final advertisement was published in November 1960 in an attempt to 
portray the economic benefits of the Federation.  The Kariba Dam received particular 
attention and it was claimed that “without Federation, a project of this scale would 
hardly have been undertaken … a strong basis now exists for developing the Federal 
economy for the benefit of all races”.41  Like its predecessors, this advertisement 
contained pictures of Africans and Europeans working together and further stressed 
that the potential for central Africa’s future “exists in the combination of increasing 
African skills and European knowledge and capital”.42  The construction of the Kariba 
Dam created the largest man-made lake in the world and was undoubtedly a striking 
advertisement for the Federation.43  However, Franklin has questioned the validity of 
stressing its success, arguing “of all the propaganda designed to bolster up the 
Federation none is more misleading than that concerned with the Kariba hydro-
electric project”.44  This line of attack was used in the Commons on 3 November 1960 
by John Stonehouse, a renowned critic of the Federation and a Labour MP.45  
Stonehouse had read Voice and Vision’s advertisement in The Times regarding the 
benefits that Federation had brought to central Africa and disputed the piece.  He 
argued that a dam had previously been created between Uganda and Kenya to service 
the needs of the people of both countries and therefore “it did not need a Federation to 
achieve a friendly understanding between the three territories”.  He concluded by 
criticising Voice and Vision’s “attempted brainwashing of the British public, in 
particular the ‘top people’ who read The Times”.46 
 
 The findings of the Monckton Commission were published during the 
Conservative Party Conference in October 1960.  Voice and Vision actively tried to 
foster opposition to its more negative findings by distributing a selective summary of 
its contents two hours before the report was officially released.47  Welensky received 
word of the Conservatives’ reaction through Patrick Wall, who summarized that, 
although most people considered that the Federation was an economic success, “it has 
been a political failure and that there is now little hope in preserving it in its present 
form”.48  The conclusion of the Monckton Report and the reaction it received in 
Britain delivered a debilitating blow to Voice and Vision’s campaign almost 
immediately after it had begun.  Nonetheless, Voice and Vision followed its range of 
newspaper articles with the publication of a magazine highlighting life in the 
Federation called Inside the New Africa.  The editors clarified the importance of the 
Monckton Report to the publicity campaign, claiming that: 
 

                                                 
41  The Times, 10 November 1960, p 5  
42  The Times, 10 November 1960, p 5   
43  At the time the loan received by the Federal government for the construction of the Kariba 

Dam was the largest ever awarded by the World Bank   Initially the decision had been taken to 
construct a smaller, cheaper hydro-electric dam on the Kafue in Northern Rhodesia, but this 
was overturned in favour of the Kariba project  

44  H  Franklin, Unholy Wedlock, The Failure of the Central African Federation (Allen & Unwin, 
London, 1963), p 105  

45  See: J  Stonehouse, Prohibited Immigrant (Bodley Head, London, 1960)  
46  Hansard Debates (hereafter HD), 3 November 1960, column 429  
47  Keatley, Politics, p 457  
48  WP 679/3, P  Wall – R  Welensky, 17 October 1960  



Cohen

120 
 

 with the publication of the Monckton Commission’s Report the spotlight on 
Africa focuses on the Federation of Rhodesia and Nyasaland   Here is a word-and-
picture portrait of that unique Federation   It makes no attempt to analyse the 
Commission’s findings; but if it helps in an assessment of those findings, its purpose 
will have been achieved 49 

 
 The message contained within its pages represented a glowing endorsement of 
the Federation.  It argued that if a “true” picture of life in the Federation was reported, 
British politicians and the people as a whole would continue to have faith in the 
Federation.  This portrayal focused on a series of points, the first of which regarded 
the advancements that Africans had made in the work-place.  It claimed that “in the 
Federal Civil Service, an African can now hold a job at any level, at the same rate of 
pay as a European” and “on Rhodesia Railways the European trade unions have 
agreed that Africans may now take any job from the general managers downwards”.50  
In theory this was true, as in recent years changes had been made to allow Africans 
into these positions.  However, in practice there were very few Africans educated to a 
sufficient level to take on higher-paid positions.  A further aim of the Voice and 
Vision campaign was to portray the Federation as a suitable location for British 
business investment.  They secured advertisements in the magazine from major 
businesses already operating in the Federation, for example, The British South Africa 
Company, British United Airways, Imperial Tobacco and Shell.  Each of these 
advertisements carried alongside its general message explicit support for the 
Federation.  The Shell advertisement is indicative of this approach, boldly declaring 
that “Shell has faith in Federation”.51 
 
 Inside the New Africa emphasised the Federation’s role in the development of 
Nyasaland, asserting that “the protectorate has gained most, materially and relatively 
from Federation”.52  This gives an indication of how essential it was to portray 
Nyasaland, the home of the most disruptive anti-Federation protests, as ungrateful for 
the benefits it had obtained since 1953.  The publication freely admitted that, with or 
without Federation, Northern Rhodesia and Nyasaland would become African states – 
though it crucially failed to give any time frame for this, claiming that Nyasaland 
without Federation would, in the words of The Economist, “be condemned to an 
existence as a ‘rural slum’”.53  The citation of an Economist quote by Voice and 
Vision was clever use of a publication normally critical of the Federation to campaign 
in its favour.  The value of this quote is underlined by its being the only publication 
directly cited in the magazine. 
 
 The need to attract economic investment and support from business continued 
to play a key role in the campaign.  Wynne contacted the Federal Prime Minister’s 
office during March 1961 to suggest that Welensky should address the annual meeting 
of the Institute of Directors at the Albert Hall that November.  The event would be 
attended by leading British businessmen, and the other scheduled speakers included 
the British Prime Minister, Harold Macmillan, himself.  “I cannot emphasise too 
much the value of appearing at their Annual Conference,” urged Wynne.54  Welensky 

                                                 
49  Inside the New Africa (London, 1960), p 3  
50  Inside the New Africa (London, 1960), p 6  
51  Inside the New Africa (London, 1960), p 45  
52  Inside the New Africa (London, 1960), p 18  
53  Inside the New Africa (London, 1960), p 19  
54  WP 274/3, S  Wynne – S  Parker, 28 March 1961  



Voice and Vision

121 
 

agreed and duly spoke.  He focused on the dangers of African nationalism and urged 
that caution and stability were required to achieve “partnership” in the Federation.  
The Times reflected that Welensky “had at least spoken his mind however violently it 
may have upset their [the directors] share prices”.55  Following this, he “sat down to 
an ovation which vibrated the Albert Hall”.56  The Economist also remarked upon the 
“frequent applause” during Welensky’s speech, although they credited the frequent 
“hear, hears” solely to Lord Salisbury.  The article went on to muse that what the 
“sentimentally bald heads and red gin-and-tonic faces” liked most was 
 

 the “sound common sense” of Sir Roy   From him they learned of the dangers of 
communisms [sic] victories in Africa: these were the result of the tragic reversal of 
colonial policy after the war   It was bad for the country, it was bad for all the 
peoples of Africa, it was bad for business 57 

 
 In some respects this illustrates the key problem the Federation faced during 
its campaign.  Welensky’s arguments appear to have attracted sympathy in some 
business circles and the centre of the Conservative Party.  However, opinion on 
African affairs had shifted sufficiently that this could not be transformed into outright 
support.  This corresponds with Thompson’s argument that by the end of the 1950s, 
support for the “highly privileged” settlers in Africa was beginning to wane.  Settlers 
and their supporters were often the butt of contemporary satire, as the “sentimentally 
bald heads and red gin-and-tonic faces” of The Economist’s article suggests.  
Furthermore, the “kith and kin” sentiment had little appeal “for an emerging group 
professional middle class Tory MPs”.58  Indicative of this new approach to colonial 
affairs was the Bow Group.  Consisting of around fifty members who were interested 
in colonial matters, the median age of the group was twenty-eight years in 1960 and 
Murphy observes that they “represented a young and ambitious section of the party”.59  
As such their comments did not come from extreme positions on either side of the 
party, as they had their future career prospects to consider.  Their criticism was 
manifested with the release of a memorandum on the Federation’s future called Africa 
– A New Year 1960.  Like the Federal government, they recognised 1960 to be a 
crucial year in deciding the Federation’s future and concluded that: 
 

 if some Africans doubt the word of HMG, that doubt can best be put to rest by 
showing Africans that Federation has not set back their political development in 
their own territory … the passing of power in Africa is no dishonourable process, 
nor must it become a shabby game 60 

 
 Voice and Vision sought allies to counter such attacks by organising trips to 
the Federation for MPs of all parties.  It was hoped that the visitors would express 
favourable opinions of the Federation through television and the print media, put 
down questions in the House of Commons, participate in debates and finally influence 
their colleagues and constituents.61  The MPs were chosen based on both their 
parliamentary connections and their “special sphere of influence”.62  These extra-

                                                 
55  The Times, 9 November 1961, p 8  
56  The Times, 9 November 1961, p 8  
57  The Economist, 11 November 1961, p 547  
58  Thompson, Empire Strikes Back, p 213  
59  Murphy, Party Politics, p 212  
60  Bow Group, Africa – New Year 1960 (Bow Group, London, 1960), p 4  
61  WP 274/2, S  Wynne – Acting Secretary of Home Affairs, 6 October 1960  
62  WP 389/3, McWhinnie – Matthews, 13 September 1960  



Cohen

122 
 

parliamentary activities included access to publishing, trade unions and “a fondness 
for public speaking”.63  Voice and Vision also chose MPs who were sympathetic to 
the Federation, or at least open-minded. 
 
 The visits did not go unnoticed in Britain and a Complaint of Privilege was 
raised in the Commons by Frank Bowles, Labour MP for Nuneaton.  Bowles saw the 
trips as an attempt “by improper means to influence members in their parliamentary 
conduct”.64  He had been made aware of the trips through an article in Reynolds News 
which led with the headline “Beware the PR men as they invade the shrinking world 
of hard news!”65  The article revealed how Voice and Vision “offered free trips to 
MPs of all parties to see for themselves the wonders of partnership”, after which “they 
warmly backed the Federation and deplored any talk of secession”.66  Bowles 
concluded by remarking “I suspect that this is as gross and grave a breach of privilege 
as I can imagine”.67  The following day the matter was raised again and two of Voice 
and Vision’s guests defended their visits.  One likened it to that of the Monckton 
Commission, stating that through Voice and Vision, he and other MPs had been 
“afforded an opportunity, at no expense to themselves except in time, hard work and 
inconvenience to their own affairs at home, to see for themselves on the spot what is 
happening in the Federation”.68  While a further felt no particular need to explain his 
motives, curtly commenting “if anyone thinks my advocacy is bought by a free trip to 
Africa, he seriously under-rates the price of my corruption”.69  Although the 
Complaint of Privilege was not upheld, featuring on the news rather than dictating it 
certainly did not work in the favour of Voice and Vision. 
 
 Back in the Federation the spiralling cost of the campaign began to draw 
criticism from within the Federal government.  Wynne’s request that funds be set 
aside for further journalistic trips to the Federation after the unfavourable Monckton 
Report, exacerbated the criticism.  Wynne estimated the cost of these trips at £5 000 
each.70  The Minister of Home Affairs, Malcolm Barrow, wrote to Welensky during 
November 1960, drawing to his attention to the fact that the campaign was already 
£200 000 over budget.  The precarious financial position of the Federation was at the 
forefront of Barrow’s mind.  He warned Welensky that “we are faced at the present 
time with the most serious financial difficulties; I just do not know how we are going 
to find the money to pay for even the essential expansion of ordinary services”.71  In 
his experience, consultants would exploit any opportunity to make more money and 
so he warned Welensky “that publicity consultants, being more than usually well 
endowed with the ‘gift of the gab’, need to be especially carefully watched”.72  
Although there was concern over the rising cost of the trips, they continued and were 
judged to be a resounding success by both Voice and Vision and the Federal 
government.  However, their impact back in Britain was slight at best.  Although MPs 
and journalists often wrote and spoke favourably about their experience in the 
                                                 
63  WP 389/3, McWhinnie – Matthews, 13 September 1960  
64  HD, 25 October 1960, column 2157  
65  Reynolds News cited in HD, 25 October 1960, column 2157  
66  Reynolds News cited in HD, 25 October 1960, column 2157  
67  Reynolds News cited in HD, 25 October 1960, column 2157  
68  HD, 3 November 1960, column 406  
69  HD, 3 November 1960, column 462  
70  WP 274/2, S  Wynne – Acting Secretary of Home Affairs, 6 October 1960  
71  WP 274/2, M  Barrow – R  Welensky, 7 November 1960  
72  WP 274/2, M  Barrow – R  Welensky, 7 November 1960  



Voice and Vision

123 
 

Federation – the Labour MP for Rochdale, Jack McCann, was reported to have given 
approximately forty talks on his visit to the Federation – their message was only 
received by a limited audience, and regional rather than the national press tended to 
carry their reports.73 
 
 British television also featured in the campaign.  Voice and Vision arranged a 
series of interviews for Welensky, which they hoped would help garner support.  A 
booklet was published detailing Welensky’s BBC interview with John Freeman.74  A 
further interview was given in 1961 to Granada Television, which filled Wynne with 
optimism over how the campaign was progressing.  Wynne commented on how well 
the interview had been received and reported that he had arranged for further 
showings in the Grand Committee Room of the House of Commons and in Rhodesia 
House.  By July 1961, the campaign had become increasingly focused on the 
personality of the Federal Prime Minister.  Indicative of this approach was Wynne’s 
observation that “with increasing frequency people are commentating on how much 
we need a Churchill at this time”.75  He proposed that Welensky was “the one 
outstanding Commonwealth figure in the Churchill tradition” and suggested that 
Welensky include “Churchillisms” that he had drafted in future speeches.76  This 
suggestion illustrates how the nature of the campaign had changed.  The decision to 
focus on Welensky rather than to build up the reputation of other leading cabinet 
figures may indicate how quickly events were overtaking the campaign and how little 
time there seemed to be to turn back the tide of negative press. 
 
Press and parliament 
 
At the start of the 1960s, it was apparent that Welensky had misjudged political 
realities and British attitudes towards settler colonialism.  He retained faith that the 
British public could be persuaded that the Federation was a success.  He suffered a 
defeat by Iain Macleod, the Colonial Secretary, with the release of Doctor 
Hastings Banda, leader of the Nyasaland African Congress, during April 1960; 
however he still maintained the belief that Banda’s “efforts on T.V. and with the 
newspaper men will begin to bring home to the great British public the kind of fellow 
he is”.77  Whilst his supporters may have agreed with him, the influential Times had 
already decided that “Dr Banda is not an evil man, he honestly works for the good of 
his people”.78  This impression of Banda was to remain consistent throughout press 
coverage, though Welensky’s remark reveals his continuing faith that the British 
people would inevitably come round to his point of view. 
 
 Macleod significantly misjudged the mood of settlers during June 1960.  He 
thought that in view of events in the Federation, the Congo and South Africa, the 
majority of settlers “are willing to see pretty rapid constitutional advance in Northern 
Rhodesia and Nyasaland and that they would be reconciled to see African 
governments there within ten years”.79  This was certainly not the view of Welensky 

                                                 
73  WP 274/3, S  Wynne – S  Parker, 18 May 1961  
74  Face to Face: Sir Roy Welensky with John Freeman (V&V, London, 1960)  
75  WP 274/3, S  Wynne – R  Welensky, 18 July 1961  
76  WP 274/3, S  Wynne – R  Welensky, 18 July 1961  
77  WP 665/2, R  Welensky – Lord Salisbury, 12 April 1960  
78  The Times, 2 April 1960, p 7  
79  All file references are to the National Archives, Kew, London (hereafter NA): DO 35/7620, 

I  Macleod – A  Home, 27 June 1960  



Cohen

124 
 

or his supporters in the British Parliament, led by Lord Salisbury in the House of 
Lords, and illustrates why Macleod became the figure toward whom their wrath could 
be directed.  Press coverage provided the focus of Welensky’s anger during 
August 1960.  He wrote to Lord Salisbury, declaring: 
 

I feel that I am almost alone these days in speaking up for what I believe to be right   
The extent to which Hollywood influences public opinion and the way the press, 
aided by the B B C , on every occasion they can, see nothing else but virtue in every 
leftist movement, shocks me 80 

 
 Shortly after this outburst, Voice and Vision released the newspaper 
advertisements discussed above.  This does not appear to have had much effect on the 
perception of the Federation, as a later report highlighted.  This report noted how “the 
press and the B.B.C. are increasingly adopting the rather nauseating attitude that we 
must save the white Rhodesians from themselves”.81 
 
 Macleod’s attempt to get Welensky to agree to an African majority in the 
negotiations over constitutional reform in Northern Rhodesia, has been seen as the 
“definitive trial of strength” of the future of the Federation.82  Holland, agreeing with 
this, suggested that after the Monckton Report, the Federal government were resigned 
to losing Nyasaland and, subsequently, Northern Rhodesia became “the focus of 
Central African Affairs”.83  Macmillan also appeared to recognise the importance of 
Northern Rhodesia.  He feared Welensky would refuse to attend the Northern 
Rhodesia Constitutional Conference as the Federal Prime Minister had declined to 
make any amendments to the proposed opening speech by Macleod, instead calling 
for a postponement altogether.  Macmillan supposed that if the UFP withdrew, they 
would publish Britain’s proposals for the conference and concentrate on the “rallying 
of press and public opinion” in both Rhodesia and Britain against any outcome.84  
Furthermore, if Macmillan conceded to Welensky’s demands and postponed the 
Conference, he feared there would be “consequent danger of serious riots or clashes 
between the two sides”.85  The key was therefore to make sure everyone actually 
attended the start of the Conference as “once proposals are made and discussions are 
joined adjournments from time to time are tolerable”.86  This philosophy was typical 
of Macmillan’s approach to negotiations between Britain, Welensky and the African 
nationalist groups, and contributed to the ineffectiveness of the Federation’s public 
relations campaign.  While all the parties were involved in the dialogue over the 
Federation’s future, it was easy to fend off any criticism from Welensky or his 
supporters in Parliament.  However, if the negotiations were to break down and 
Britain was shown to be at fault, Macmillan’s support from more moderate MPs 
would be threatened. 
 
 By the beginning of 1961, Lord Salisbury formed a Watching Committee to 
“keep an eye on developments in Africa”.87  The committee was modelled on the 

                                                 
80  WP 665/2, R  Welensky – Lord Salisbury, 18 August 1960  
81  WP 679/3, P  Wall – R  Welensky, 27 February 1961  
82  Goldsworthy, Colonial Issues, p 367  
83  Holland, European Decolonization, p 230  
84  NA: PREM 11/3485, H  Macmillan – I  Macleod, 27 January 1961  
85  NA: PREM 11/3485, H  Macmillan – I  Macleod, 27 January 1961  
86  NA: PREM 11/3485, H  Macmillan – I  Macleod, 27 January 1961  
87  NA: PREM 11/4608, Lord Salisbury – H  Macmillan, 18 February 1961  



Voice and Vision

125 
 

Watching Committee his father had founded in 1940 of which Macmillan himself had 
been a member.  Salisbury assured Macmillan that “there is no intention of opposing 
or even criticising government policy as such”.88  This however seems unlikely, 
considering the nature of the MPs, who were mainly drawn from the old Suez 
Group,89 and the fact that Welensky had previously asked Salisbury to launch an 
attack on Macmillan.90  The Watching Committee remained in place for the rest of the 
Federation’s life.  Rather than appearing formidable to Macmillan, however, its 
reliance on the “usual suspects” in its composition ultimately rendered it “a little 
comical”.91 
 
 The continuing deadlock over the Northern Rhodesian Constitution only 
reinforced Welensky’s wish for “a little bit of guts in the British Government”.92  
Macmillan feared that Welensky’s frustration would inspire an attempt by the Federal 
government to secure control of the northern territories by force.93  Whilst the 
Northern Rhodesian Constitution had become the focus of Federal efforts in London, 
Macleod was the target of their personal attacks.94  Welensky could scarcely contain 
his antipathy towards Macleod by this point, labelling him “completely and utterly 
dishonest politically”.95  This comment clearly shows Welensky’s frustration with 
developments, which was likely exacerbated by news received from Patrick Wall on 
the same day that “Rhodesia is presented in much the same light as South Africa”.96  
At this time, Lord Salisbury also provided troubling news regarding the Government’s 
intentions.  A day earlier he had written, observing that the “rank and file” of the 
Conservative Party “is becoming more and more worried” with Macmillan’s handling 
of Central African affairs.97  Salisbury went on to bemoan that his offer to pen an 
article expressing this view had only been accepted by the Sunday Express.  He 
mourned, “it is not the paper I should have chosen above all others, but it is the only 
paper to have asked me to write!”98  Salisbury’s inability to publish in a newspaper 
other than the Federation-friendly Express supports Wall’s assessment of how the 
campaign was progressing. 
 
 Newspaper circulation figures for the period between 1959 and 1964 show 
readership for the Express newspapers to vary between 4,1 to 4,2 million copies per 
annum.  The Daily Mail, which had a circulation of between 2,1 and 2,4 million, was 
also Federation-friendly.  Combined, these numbers compare favourably to the 4,5 to 
5,1 million copies of the Daily Mirror, which held an anti-colonial stance.  
Unfortunately for the Federal government, the section of society that was influenced 
                                                 
88  NA: PREM 11/4608, Lord Salisbury – H  Macmillan, 18 February 1961  
89  The “Suez Group” refers loosely to MPs on the “right” of the Conservative Party who backed 

Anthony Eden’s decision to use force against Egypt in 1956   They also predominantly 
supported the cause of European settlers in East and Central Africa  

90  R  Welensky – Lord Salisbury, 27 January 1961, cited in S  Ball, The Guardsmen (Harper 
Collins, London, 2004), p 354  

91  Ball, Guardsmen, p 352  
92  WP 665/2, R  Welensky – Lord Salisbury, 18 August 1960  
93  H  Macmillan, Pointing the Way 1959-1961 (Macmillan, London, 1972), p 311  
94  D  Horowitz, “Attitudes of British Conservatives Towards Decolonization in Africa during the 

Period of the Macmillan Government 1957-1963 ”  DPhil thesis, University of Oxford, 1967, 
p 102  

95  WP 665/3, R  Welensky – Lord Salisbury, 27 February 1961  
96  WP 679/3, P  Wall – R  Welensky, 27 February 1961  
97  WP 665/3, Lord Salisbury – R  Welensky, 25 February 1961  
98  WP 665/3, Lord Salisbury – R  Welensky, 25 February 1961  



Cohen

126 
 

by the former publications, was not in a position to alter British policy.  The Times 
and the Daily Telegraph, with circulations of 0,3 and 1,2 million respectively, were 
far more influential, hence Salisbury’s dismay at not being able to publish his article 
in either of these papers.99 
 
 February 1961 saw Welensky come close to achieving a break-through in the 
British Parliament.  Robin Turton, Conservative MP for Thirsk and Malton, tabled an 
Early Day Motion demanding that Macleod adhere to the principles in a White Paper 
drafted by then Colonial Secretary, Alan Lennox Boyd, in 1958.  Within a few days, 
101 Conservative MPs had signed the Motion, which equated to over one-third of the 
party’s backbench membership.100  This was the first time a pro-Federal motion had 
attracted significant support in the centre of the party.101  Moreover, Gallup polling 
demonstrates that an important breakthrough was made in attracting support from the 
British people at large.  Between 1960 and 1964, respondents were asked which of 
twelve responses, including “colonial affairs”, was the most important problem facing 
the country.  During this period, “colonial affairs” was consistently chosen by 1 to 6 
per cent of the sample.  However, it jumped to 18 per cent in January, February and 
April 1961 and 19 per cent in March.102  Ideally, this poll would have provided a more 
accurate appraisal of the relative importance of colonial affairs by asking people to 
rank the issues in order of importance.  However, even the results above indicate that 
the British public’s indifference towards its colonies was disrupted during a time of 
increased pressure from Conservative MPs, unrelated to the Voice and Vision 
campaign.  No evidence has been found to suggest Turton was operating under the 
aegis of Voice and Vision.  Ultimately, Macleod defended his proposals in Parliament 
and in two meetings of the Colonial Affairs Committee.  Gradually Turton’s moderate 
supporters withdrew their signatures and by the end of February, it was estimated that 
only forty members would still support Turton if it came to a test of strength.103  
Consequently Macleod was able to ride out the storm, though the damage to his 
personal reputation over this incident would return to haunt him. 
 
 Lord Salisbury continued to campaign on behalf of settlers in both the 
Federation and Kenya.  However, the effectiveness of his personal intervention is 
questionable.  At least one Colonial Office was in no mood to be influenced by 
Salisbury’s complaints, and wrote to Macmillan stating “it is rather tiresome if Lord 
Salisbury acts as an intermediary in this way”.104  Salisbury was by far the most 
public face of Welensky’s support in Conservative Party during the early 1960s.  Ball 
cites his support of the Federation as the issue which turned Salisbury’s relationship 
with Macmillan “from one of mutual distrust into one of open hatred”.105  This 
deterioration was borne out in his failure to gain any concessions from Macmillan.  
Goldsworthy has argued that, to Welensky’s supporters in Parliament, the fight to 
save “British Africa went hand in hand with a task much closer to home – the fight to 
                                                 
99  All figures from D  Butler and G  Butler, Twentieth Century British Political Facts (Palgrave 

Macmillan, London, 2000), p 536  
100  Goldsworthy, Colonial Issues, pp 368-369  
101  M  Kahler, Decolonization in Britain and France, The Domestic Consequences of 

International Relations (Princeton University Press, Princeton, 1984), p 146  
102  A  King (ed), British Political Opinion 1937-2000, The Gallup Polls (Politico’s Publishing 

Ltd, London, 2001), p 262  
103  Goldsworthy, Colonial Issues, p 369  
104  NA: PREM 11/3414, Pearson – H  Macmillan, 1 March 1961  
105  Ball, Guardsmen, p 344  



Voice and Vision

127 
 

save their party from its leaders”.106  This certainly appears to be a key motivation for 
Salisbury, although he could not sufficiently exert influence on the moderate core of 
the party, particularly the younger MPs who had been elected to power after the 
Second World War. 
 
 Welensky had the opportunity to speak to the Commonwealth Affairs 
Committee in Parliament during March 1961.  His speech was firmly rooted in Voice 
and Vision’s campaign as it focused on the new opportunities available to Africans at 
Salisbury’s new university and in the workforce as a whole.  He claimed that “in the 
past 70 years there had never been such progress on economic and political matters as 
there had been during the last seven years”.107  Welensky also used the opportunity to 
attack Macleod for excluding the Daily Express from newspaper briefings.  Although 
it transpired that this was not the case as no other mass circulation newspapers were 
invited either, it did, as Macmillan was informed, show how “the most absurd matters 
can fan the flames”.108  Patrick Wall, Chairman of the Commonwealth Affairs 
Committee, reported that Welensky “undoubtedly made a great impression”, and 
noticed that his plea to reach a compromise that gave Africans advancement, but fell 
short of giving Northern Rhodesia an anti-federation majority “carried two thirds to 
three quarters of the meeting”.109  Macmillan received two independent reports of the 
meeting.  The first, an unnamed observer, reported that his reaction was to “doubt 
Welensky’s willingness to co-operate with Iain [Macleod]”.110  The second, 
Knox Cunningham, an Ulster Unionist MP, noted that “Sir Roy had a very good 
reception … he certainly went all out to get support from the Conservative Party for 
his policy.  I think he succeeded in doing so at this meeting”.111  No record exists of 
Macmillan’s reaction to these reports, however this is perhaps indicative of a lack of 
concern in the government for scare-mongering from two well-known right-wing 
backbenchers.  The anonymous report was perhaps given more weight by the 
Prime Minster, and possibly assisted Macmillan in his future decision to remove 
Macleod from the Colonial Office during the following October. 
 
 Macleod attempted to dissipate the increasing criticism he received from 
Welensky’s allies both to Macmillan and the country at large.  He wrote to the 
Prime Minister with regard to Northern Rhodesia and stressed that “the real situation 
… is clearly utterly different from the one that is being put through various Federal 
channels to the Tory Party in the House”.112  Macleod was clearly worried about the 
effect of this discrepancy and asked for permission to release a selection of documents 
to MPs who supported Welensky in order to inform them of the “real situation”.  He 
was acutely aware that there was “a great danger if we do nothing in letting a 
formidable attack build up in Parliament which is based on inaccurate premises”.113 
Macmillan however vetoed this idea, giving the reason that if “Northern Rhodesia 
does go sour the argument might be used that the Government had deliberately misled 
opinion in the Houses of Parliament”.  Instead he suggested “there were attempts at 

                                                 
106  Goldsworthy, Colonial Issues, pp 366-367  
107  NA: PREM 11/3495, K  Cunningham – H  Macmillan, 17 March 1961  
108  NA: PREM 11/3495, Briefing for H  Macmillan, 22 March 1961  
109  NA: PREM 11/3495, P  Wall – H  Macmillan, 17 March 1961  
110  NA: PREM 11/3495, M R  – H  Macmillan, 17 March 1961  
111  NA: PREM 11/3495, Letter from K  Cunningham – H  Macmillan, 17 March 1961  
112  NA: PREM 11/3490, I  Macleod – H  Macmillan, 10 May 1961  
113  NA: PREM 11/3490, I  Macleod – H  Macmillan, 10 May 1961  



Cohen

128 
 

persuading Lord Salisbury and his supporters orally”.114  Macleod’s public comments 
clearly demonstrated that he saw Voice and Vision’s hand behind the criticism he had 
received, and he went as far as to state on the BBC’s “Gallery” programme on 
15 June 1961 that “one does get a little worried about the influence of some firms who 
have particular interests in Africa, public relations firms”.115  Macleod’s removal from 
office and subsequent replacement by Reginald Maudling can be seen as a somewhat 
pyrrhic victory for Welensky’s campaign in London.  Both Welensky and Salisbury 
believed during early 1961 that if Macleod could be removed, Macmillan would be 
damaged for having backed Macleod so strongly.116  This proved not to be the case 
and even Patrick Wall grudgingly admitted: 
 

 once again the Prime Minister has proved himself to be a master of political 
strategy   He has given Iain Macleod possibly the only job he would have accepted 
and, while apparently promoting him, has removed him from a position that was 
rapidly becoming untenable 117 

 
 However, Wall’s confident comment that “Maudling is more human and less 
ruthless than Iain Macleod” would prove to be misplaced.118  Within a few months in 
office, Maudling showed himself to be even “more progressive, more difficult and 
intransigent than his predecessor”.119 
 
The final curtain 
 
It is somewhat ironic that after all the venom directed at Macleod it was his 
replacement that swiftly guaranteed an African majority in the legislature of 
Northern Rhodesia.  Much to the fury of Welensky and his allies in London, 
Maudling tore up Macleod’s proposals for Northern Rhodesia and pushed through a 
new Constitution that would allow for an African majority to gain power in the 
election of October 1962.120  Again Welensky had suffered a defeat, yet his public 
relations campaign continued unabated with the February 1962 release of The 
Federation of Rhodesia and Nyasaland Newsletter.  The newsletter was four pages 
long and aimed to convince British businesses to invest in the Federation.  It detailed 
investment in the Federation during 1961 and set out plans up to 1970.  Details of the 
increasing rate of immigration were also expounded with claims of up to one thousand 
emigrants a month moving into the Federation.  It was asserted that these immigrants 
were primarily from Britain, or British colonies, Belgians from the Congo and 
Germans from South West Africa.121  This effort marks a shift in the campaign away 
from general advertisements in newspapers to specifically targeting business.  This 
policy change may have been a reaction to the loss of confidence in the economic 
future of the Federation.  During April 1962, the Institute of Directors in Salisbury 
wrote to Welensky, revealing that “far from there being a surge of confidence in the 
Federation, for which we had planned and hoped, we find it has in fact gone the other 
                                                 
114  NA: PREM 11/3490, Note regarding H  Macmillan’s attitude to I  Macleod’s suggestions, 

11 May 1961  
115  Weller, “Pressure Politics”, Encounter, August 1962, p 11, cited in Horowitz, Attitudes, p 116  
116  Ball, Guardsmen, p 353  
117  WP 679/3, P  Wall – R  Welensky, 10 October 1961  
118  WP 679/3, P  Wall – R  Welensky, 20 October 1961  
119  A  Horne, Macmillan 1957-1986 (Macmillan, London, 1989), p 408  
120  Blake, Rhodesia, p 337  
121  The Federation of Rhodesia and Nyasaland Newsletter (V&V, London, 1962), located in 

WP 274/4  



Voice and Vision

129 
 

way”.122  Although the Federal treasury refuted these claims, the Institute’s reply 
found “with regret … we do not find ourselves in agreement with your views”.123 
 
 Through the contacts made from Voice and Vision trips, Welensky managed 
to cultivate opportunities to ask questions of the British government in Parliament.  In 
July 1962, Welensky asked for a parliamentary question to be asked in the Commons: 
 

 specifically on the fact that the British taxpayer is to provide the sum of 5/- out of 
every £1 Nyasaland spends on Current Account   Perhaps the questioner might 
enquire whether it is normal practice for the British taxpayer to subsidise the 
purchase and running of Government-owned newspapers 124 

 
 Wynne promptly made arrangements and on 19 July 1962, one week after the 
request had left Salisbury, Roy Mason tabled a written question identically phrased.125 
 
 The creation of the Central African Office and R.A. Butler’s subsequent 
takeover of responsibility for Central African Affairs, was greeted with optimism by 
Wynne.  He wrote to Welensky advising that “the feeling around the town suggests 
increasing confidence in the view that he is our friend”, and remarking that “he 
[Butler] is clearly not going to turn somersaults to advance the cause of African 
nationalism”.126  Wynne took the opportunity to say a few words regarding African 
nationalism, reporting that it was a subject with which “more and more people here 
are becoming disenchanted”.127  This optimism was to prove short-lived as events 
gathered momentum during 1962.  By the end of the year, Welensky’s continuing 
support for Federation was out of step with the majority of both African and settler 
opinion.  There were now African majority governments in both Northern Rhodesia 
and Nyasaland, and the Rhodesian Front had come to power in the Southern 
Rhodesian election of December 1962 campaign on a platform of independence free 
from Federation.128  In London, Voice and Vision’s campaign continued to receive 
criticism from the Bow Group, a Conservative think-tank whose members were drawn 
from the more liberal wing of the party.129  Its activities were described as having 
“reduced the constitutional consideration of the future of Rhodesia to a vicious dog 
fight”.130  Wynne felt it necessary to repudiate the growing criticism of Voice and 
Vision, and in a letter to the Federal government commented “thank goodness you 
know that we aren’t really a disreputable collection of chaps who in some sinister way 
attempt to manipulate public opinion for improper purposes”.131 
 
 The final death-knell for the Federation came in March 1963, with the British 
Government’s decision that no country should be kept in the Federation against its 
will.  This cleared the way for Northern Rhodesia to follow Nyasaland’s lead and 
secede from the Federation, leaving the organisation obsolete.  By this point even 
Wynne conceded defeat and apologised to Welensky: “I think it’s being strictly 
                                                 
122  WP 589/3, Institute of Directors – R  Welensky, 3 April 1962  
123  WP 589/3, Institute of Directors – R  Welensky, 4 May 1962  
124  WP 274/4, S  Parker – S  Wynne, 12 July 1962  
125  HD, 19 July 1962, column 89  
126  WP 274/4, S  Wynne – S  Parker, 6 July 1962  
127  WP 274/4, S  Wynne – S  Parker, 6 July 1962  
128  Darwin, Decolonisation, p 277  
129  Murphy, Party Politics, p 71  
130  Bow Group, The New Africa, p 46  
131  WP 274/4, S  Wynne – Eden-Greene, 25 May 1962  



Cohen

130 
 

accurate to say that many of us feel that we have failed you”.132  Welensky refused to 
blame Voice and Vision’s campaign, replying: “if anyone is to blame, I am to blame 
because I allowed myself to accept the views of men like Macmillan and Butler and 
by now I should have learnt that these men just cannot be trusted”.133  Voice and 
Vision continued a low-key campaign during this period, arranging for its friends in 
Parliament to harass Macmillan and Butler.134  It was to no avail and the final details 
regarding dissolution were decided at the Victoria Falls Conference during June.  The 
date was set for 31 December 1963.  After this, Wynne continued to work for 
Welensky, organising the publication of Welensky’s memoirs, 4000 Days,135 in which 
Welensky acknowledged him as “my friend Sydney Wynne”.136 
 
Conclusion 
 
The Federation of Rhodesia and Nyasaland’s public relations campaign failed as it 
was unable to reach beyond the die-hard Conservative core, both in Parliament and 
Britain in general.  This echoes Andrew Thompson’s conclusions on the influence of 
the Diehard Movement in the Conservative Party in the late 1910s and early 1920s.  
As with the Diehards, support for the Federation was “a minority if passionately held 
view”, the influence of which should not be exaggerated as it was ranged against “a 
phalanx of more liberal and progressive sentiment”.137  The Federal government’s 
initial decision to employ Voice and Vision appeared sound, as the company had 
extensive contacts in the Conservative Party through their association with Colman, 
Prentis and Varley.  The early campaign promoted the advancements and 
improvements made to Africans’ standard of living during the first seven years of 
Federation.  Their arguments were compelling; however, the limited polling data 
available indicates that they misjudged the mood of the early 1960s.  Ten years 
earlier, the creation of a Federal franchise based on race had been acceptable to 
British government and whilst the majority of Africans had opposed its creation, they 
were initially prepared to work within its constitution to achieve equality.  However, 
Federal policy since 1957 had shown the settlers’ promises of partnership to be 
hollow.  Additionally, the wider context of European decolonisation in Africa inspired 
the Federation’s Africans to refuse to settle for anything less than “one man, one 
vote”.  The transfer of power to Africans was now viewed by London to be the best 
way to secure co-operation from the newly independent countries. 
 
 The Federal government’s campaign could not succeed in this milieu.  
Welensky’s speech to the Institute of Directors in 1961 provides a prime example of 
how his views received sympathy, though not outright support, in Britain.  
Welensky’s supporters in Parliament consisted predominantly of Conservatives from 
the right of the party and several Labour MPs who had experienced the Federation 
courtesy of Voice and Vision’s tours.  The campaign’s failure supports the 
observation that by the early 1960s, “the British regarded their ‘imperial’ interests as 
quite distinct from the local interests of their kith and kin, the white settlers”.138  This 

                                                 
132  WP 686/7, S  Wynne – R  Welensky, 11 April 1963  
133  WP 686/7, S  Wynne – R  Welensky, 16 April 1963  
134  WP 215/2, P  Brown – S  Parker, 10 May 1963  
135  WP 687/7, S  Wynne – R  Welensky, 18 July 1963  
136  R  Welensky, 4000 Days (Collins, London, 1964), p 11  
137  Thompson, The Empire Strikes Back, p 137  
138  Darwin, Decolonisation, p 278  



Voice and Vision

131 
 

article, therefore, corroborates recent claims by scholars regarding British public 
opinion towards empire in this period, namely, Thompson’s assertion that between 
1959 and 1964, there was a “third implosion of empire”, as people were less likely to 
hold any opinion about empire, never mind offer it outright support.139  Similarly, 
Shipway has argued that public and political opinion “started to perceive the 
maintenance of empire as an obstacle to the growing prosperity of a post-war 
society”.140  Porter also highlights the indifference of the British public and politicians 
towards Britain’s remaining imperial legacy.  He notes, as does this article, that MPs 
of all parties “mostly accepted the general principle of colonial [African] self-
government and went along with the unexpected pace of it with no great qualms”.141  
In the words of a former employee of the Federal Information Service: 

 
 the campaign was designed to sell a product which was, in modern parlance, 

already past its sell by date   It was a product flawed in its conception, not a little 
hypocritical in the presentation of its qualities, and condemned by market research 
which confirmed that only a privileged minority wanted it 142 

 
Abstract 

 
By the late 1950s, the future prospects of the Federation of Rhodesia and Nyasaland 
were increasingly portrayed in a pessimistic light in the British press.  The Federal 
government chose to counter this coverage by undertaking a comprehensive public 
relations campaign in the United Kingdom.  This article examines their decision to 
hire the London public relations company, Voice and Vision, and this company’s 
subsequent attempts to rehabilitate the Federal image between 1960 and 1963.  It will 
be argued that although the campaign achieved limited success in some quarters, it 
revealed that the Federal government had misunderstood British politics, and did not 
grasp the erosion of the ties that might previously have secured the Federation’s future 
in British public sympathy only ten years earlier. 
 

Opsomming 
 

“Voice and Vision” – Die Federasie van Rhodesië en Njassaland se 
Publisiteitsveldtog in Brittanje: 1960-1963 

 
Teen die einde van die 1950’s is die toekoms van die Federasie van Rhodesië en 
Njassaland in  toenemend pessimistiese lig deur die Britse pers uitgebeeld.  Die 
federale regering het besluit om hierdie negatiewe mediadekking teen te werk deur  
omvattende publisiteitsveldtog in die Verenigde Koninkryk te onderneem.  Hierdie 
artikel ondersoek hulle besluit om die dienste van die Londense 
publisiteitsmaatskappy, Voice and Vision, te bekom, en hierdie maatskappy se 
daaropvolgende pogings van 1960 tot 1963 om die Federasie se beeld te rehabiliteer.  
Daar word aangevoer dat hoewel die veldtog by sommige beperkte sukses behaal het, 
dit bewys het dat die federale regering Britse politiek misverstaan het en nie begryp 

                                                 
139  Thompson, The Empire Strikes Back, p 216  
140  M  Shipway, Decolonization and its Impact: A comparative approach to the End of Colonial 

Empires (Blackwell Publishing, Oxford, 2008), p 203  
141  B  Porter, The Absent Minded Imperialists: What the British Really Thought About Empire 

(Oxford University Press, Oxford, 2004), p 2  
142  Hobson, “The Last Gasp”, pp 30-31  



132 
 

het tot watter mate die bande, wat slegs  dekade tevore nog Britse openbare simpatie 
vir die Federasie se toekoms kon verseker het, verskiet het nie. 
 
Key Words 
 
Africa; Britain; Butler; Central African Federation; colonial history; decolonization; 
Macleod; Macmillan; Maudling; Public Relations; Rhodesia; Salisbury; Voice and 
Vision. 
 
Sleutelwoorde 
 
Afrika; Brittanje; Butler; dekolonisasie; koloniale geskiedenis; Macleod; Macmillan; 
Maudling; publisiteit; Rhodesië; Salisbury; Sentraal-Afrikaanse Federasie; Voice and 
Vision. 

Cohen


